kulTÚRA

kulTÚRA – Befogadás, megélés, művelés zalai óvodákban és iskolákban

A Zaláért egyesület 2012 októberén pályázati programot nyújtott be a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által a Társadalmi Operatív Program keretében meghirdetett Kulturális intézmények részvétele a tanórán kívüli nevelési feladatok ellátásában című könnyített elbírálású pályázati kiírásra kulTÚRA – Befogadás, megélés, művelés zalai óvodákban és iskolákban címmel.

A kulTÚRA című projekt által az egyesület, a célcsoportnak nyújtott foglalkozásokkal igyekezett segíteni az oktatási és nevelési intézmények kulcskompetencia alapozásra irányuló mindennapos munkáját. Ennek érdekében a foglalkozások három művészeti ágat öleltek fel. Az előzetes igényfelmérések alapján, a tematikusan felépülő három témanap a mese- (bábok segítségével), zene-, és a táncművészet rejtelmeibe kalauzolta el a gyermekeket.
A témanap-sorozat két féléven keresztül, 12 együttműködő partner intézményben – 6 óvoda és 6 általános iskola – valósította meg a projekt célkitűzéseit. A projekt, összesen 420 kisgyermek számára nyújtott lehetőséget személyiségfejlődésre, művészeti és kreatív képességeik kibontakoztatására, mozgáskultúrájuk fejlesztésére, ritmusérzékük finomítására.

A Zaláért Egyesület rövid és hosszú távú céljai közé egyaránt hozzátartozik Zala megye kulturális kínálatának bővítése, a lakosság számára színvonalas művelődési programok szervezése, megvalósítása. Ezen kettős távú célok teljesebb megvalósításához járult hozzá jelen pályázati kiírás, amely segítségével az egyesület által 2012-ben megvalósított „Művészettel a jövő Művészeiért!” nagysikerű projekt méltó folytatásaként valósulhatott meg jelen projekt, azaz lehetővé vált továbbra is a megye területén újabb gyermekek általános nevelési és művészeti fejlődésének elősegítése, támogatása.
A projekt által nyújtott foglalkozások – zenepedagógiai-, táncpedagógiai-, mesefoglalkozás – közvetlen és közvetett módon is szolgálták a résztvevők kulturális érdekeit. A foglalkozások, olyan készségeket és képességeket hoztak elő a célcsoportból, melyeket nem csupán a projekt megvalósítása idején, hanem a későbbi életpályájuk során is maximálisan tudnak majd alkalmazni. Ilyen „rejtőző” készségek, képességek például: kreativitás, önbizalom, problémamegoldás, konfliktuskezelés, motiváció…
A pályázat által, az egyesület hatékonyan tudta bővíteni a kulturális nevelés eszköztárát a nevelési-oktatási intézmények számára, ezáltal szélesíthette a lakosság közművelődési lehetőségeit. A projekt által olyan szoros együttműködés valósulhatott meg az egyesület és az együttműködő intézmények között, amely hosszútávon szolgálja a partnerek érdekeit. Az aktív bekapcsolódás révén az együttműködő intézmények nevelési és oktatási feladatainak ellátását könnyítette meg az egyesület a foglalkozások segítségével.

 

A foglalkozások elsődleges célkitűzése volt a kulturális és művészeti nevelés, továbbá az életkori sajátosságoknak megfelelő programok nyújtása a célcsoport számára. Az így kialakult komplex informális tanulási alkalmak során a következő készségek, képességek, kompetenciák kerültek fejlesztésre a résztvevők körében: önkifejezés, konfliktuskezelés, problémamegoldás, kreativitás, vizualitás, kapcsolatteremtés, motiváció, kulturális tudatosság…
A programokba 12 együttműködő intézményt vont be az egyesület az alábbi településekről (Tófej, Gutorfölde, Pölöske, Csapi, Csesztreg, Őriszentpéter, Lovászi és Zalaegerszeg).

A projekt 24 témanap-sorozatból épült fel (összesen 72 foglalkozásban), mely a 2013/2014-es tanévben 2 féléven keresztül biztosította a résztvevők számára az informális tanulási alkalmakat. Annak érdekében, hogy minél szélesebb körben elérjük a gyermekeket, mindkét félévben más-más gyermekek vesznek részt a foglalkozásokon.
Egy témanap-sorozat 3 alkalomból épült fel, mely három alkalom a pályázat három alappillérére épülve kalauzolta el gyermekeket a mese, a zene és a tánc világába.

A foglalkozási alkalmak, az alábbi tevékenységekből épültek fel:
1. Komolyzenei foglakozás (zenepedagógiai projekt):
A foglalkozás célja volt mindkét korosztály számára a zene megszerettetése, a zenei kifejező eszközök megismertetése révén olyan motivációk kialakítása volt, melyek lehetővé tették a gyerekek aktív részvételét a zenei kommunikációban. A zenei élmény – amely a zenei nevelés középpontjában áll –segítette a gyerekek zenei világképének kialakítását, mely az élet minden mozzanatát tartalmassá, gazdagabbá teszi. Az ének-zene a szavak fölött „hangzó nyelv”, amely élménnyel és az aktív zenei tevékenységekkel hat az érzelmekre, az emberi lélekre. A zenei nevelés sajátos eszközein keresztül lehetőséget teremt a harmonikus személyiség kibontakozására.

2. Néptánc foglalkozás (táncpedagógiai projekt):
A foglalkozások során a gyermekek megismerkedtek Zala megye néphagyományaival, azon belül is a néptánccal. Az utóbbi évtizedben bebizonyosodott, hogy a korai képességfejlesztésben rejlik a legnagyobb erő. A néptánc különböző módokon kívánja elősegíteni a testi fejlődést, a mozgás szeretetét. A néptánc a hagyományok továbbéltetésével, népi játékokkal és egyszerű lépések elsajátításával, mindemellett önfeledt mozgással támogatta és fejlesztette a gyermek mozgáskoordinációját, ritmusérzékét.

3. Báb (mese) foglalkozás (mesefoglalkozás):
A mesefoglalkozás mind az óvodás, mind az iskolás célcsoport számára, színházi-bábszínházi és drámapedagógiai eszközök alkalmazásán alapuló bábszínházi előadásból és a gyermekek aktív részvételére épülő, feldolgozó részből állt. E tematika szerint a drámapedagógiai módszerek segítségével bemelegítő, összeismerkedő, bizalmat keltő, összpontosító, fejlesztő játékok, gyakorlatok, illetve a témakör reflexiója valósult meg, mely által fejlődött a gyerekek fantáziája, kreativitása, illetve a különböző kompetenciáik (például szociális). A foglalkozás során a gyermekcsoport minden tagja aktívan bekapcsolódott a játékba, ennek köszönhetően egy közös, intenzív, spontán, örömteli, mélyen megélt játékélményben részesültek a gyermekek.

Projektmenedzser: Drávecz-Egyed Enikő

Támogatási összeg: 23.729.130 Ft
Támogatás intenzitása: 100%

A projekt az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. közreműködésével, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.