ZÖLD-ZALA

„ZÖLD-ZALA” Környezetvédelmi kampánysorozat Zala megye fenntartható fejlődéséért

A Zaláért Egyesület a KEOP-6.1.0/B/09-2010-0108 azonosító számú, a „ZÖLD-ZALA” Környezetvédelmi kampánysorozat Zala megye fenntartható fejlődéséért elnevezésű projektjét, egy éven át, 2011. április 1. és 2012. március 31. között valósította meg, mely program célja a környezetvédelem népszerűsítése, környezettudatosság fejlesztése, a fenntartható életmód értékeinek és eszközeinek széleskörű elterjesztése és a fogyasztók környezetkultúrájának fejlesztése Zala megye lakosai körében.

A projekt három fő pillérből épült fel, melyek célcsoportjai Zala megye teljes lakossága, a Zala megyei középiskolák tanulói és ezen oktatási intézmények oktatói, tanárai.

 

A projekt fő vezérvonala, egy 9 hónapon át tartó médiakampány volt. Különböző médiumok bevonásával próbáltuk minél szélesebb körben elérni a lakosságot, hogy a pályázat célját megvalósítsuk.
A hatékony, számos elérési formát felsorakoztató médiakampány, 2011 júliusában indult:
→ 9 hónapon keresztül, Zala megye egyetlen napilapjában, kéthetente megjelenő környezettudatosságot hirdető üzenet,
→ két alkalommal (szeptember és február) 1-1 hónapon keresztül a megye 6 nagyobb városában megjelenő citylight reklám, melyen környezettudatosságra ösztönző üzenet jelent meg,
→ 9 hónapon keresztül 3 nagyvárosban és vonzáskörzetében havi 50 alkalommal rádióspot hangzott el, havonta más-más témájú üzenetet közvetítve,
→ 9 hónapon keresztül kéthetente megjelenő környezetvédelmi képregény-sorozat, egy ingyenesen elérhető, fiatalok körében népszerű nyomtatott médiumban,
→ reklám és nem reklám jellegű környezetvédelmi riportok rádiókban a kampány egész ideje alatt,
→ 10 témakörben megjelenő szemléletformáló szórólapsorozat, mely mindenki számára elérhetőnek szántunk (középiskolás korosztály számára ismeretterjesztő füzet, a felnőtt korosztály számára leporelló kiadvány)
→ környezetvédelem témájú honlap (www.zoldzala.hu)

A médiakampány mellett, a projekt a nyári időszakban nyújt programokat a megye lakosai számára. A program célja volt, hogy a lakosság minél szélesebb körével megismertessük a fogyasztás környezeti hatásait, ismertté tegyük a fenntartható alternatívákat, használatuk módját interaktív tanulási alkalmak biztosításával, ezzel hozzájárulva a fenntartható életmód és az ehhez kapcsolódó viselkedésminták terjesztéséhez.
A projekt munkatársai Környezetvédelmi Roadshow rendezvénnyel keresték fel a lakosságot a következő helyszíneken és időpontokban:
→ Zalaegerszegen 2011. június 17.,
→ Keszthelyen 2011. július 10.,
→ Nagykanizsán 2011. július 16.

Az egész napos gyermekeknek és felnőtteknek szóló programokkal dúsított roadshow jellegű kampánynapot szerveztünk. A programok ideje alatt különböző témájú előadások, tanácsadások, bemutatók, mérések állnak a résztvevők rendelkezésére, korosztálytól függetlenül próbáltunk minden igényt kielégíteni. A rendezvény ideje alatt ismeretterjesztő kiadványokat, ajándéktárgyakat osztottunk szét a résztvevők között.

A projekt harmadik eleme a középiskolás korosztálynak szánt ZÖLD-HULLÁM Környezettudatossági vetélkedősorozat. A három fordulóból álló vetélkedőt, selejtező előzte meg, amely a megye, összesen 34 középiskoláját, gimnáziumát célozta meg. Programelemünk elsődleges célkitűzése volt, hogy a fiatalok megismerjék és elsajátítsák a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos magatartásformákat, fejlődjön környezeti kultúrájuk, hogy példát mutathassanak a barátoknak, testvérnek és esetleg a szülőknek is e téren. A programra 4 fős csapatok jelentkezését vártuk. A selejtezők novemberben kerültek lebonyolításra. Ezután a legjobb 12 csapat mérte/méri össze tudását a különböző témákat feldolgozó fordulók során a mentorálló kísérő pedagógusok segítségével.

Minden forduló a környezettudatosság más-más területét dolgozza fel, melyek játékos vetélkedők keretében kerülnek kontaktusba a célcsoporttal, a környezeti fenntarthatósági tartalomnak megfelelően.

A fordulóknak a megye 3 nagyvárosa (Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Keszthely) adott helyet a következő témákban: Energiatudatosság, tudatos vásárlás, Víz- és talajvédelem, hulladékgazdálkodás, Közlekedés, klímavédelem, szabadidő hasznos eltöltése. A program során értékes nyeremények találtak gazdára pl. fődíj volt egy egész hétvégés vadvízi evezés.
Az egymásra épülő programelemek egymást kiegészítik, erősítik, így egy olyan komplex és folyamatos jelenlétet nyújtunk a célcsoport életében, mely hosszútávon pozitív változásra sarkalja a célcsoport tagjait, s ezzel is hozzájárulva a társadalomi csoportok viselkedéskultúrájában való változáshoz.


Az projekt munkatársai:

Dr. Borosán Gyula -  projektvezető
Vörös Éva – projektasszistens

Mándli Péter – környezeti nevelési szakember
Drávecz-Egyed Enikő – BTL kommunikációs szakember
Drávecz Szabolcs – ATL kommunikációs szakember


Támogatás intenzitása:  95%

Támogatás:   41.740.017 Ft
Önerő:       2.196.843 Ft
Projekt teljes költsége:  43.936.860 Ft

A projekt a Környezetvédelmi Fejlesztési Igazgatóság közreműködésével, és az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg.